Digital matchmaking skapade fler affärsmöjligheter
När coronan satte stopp för Enterprise Europe Networks (EEN) fysiska matchmakingevent i Litauen gällde det att tänka om. Eventet Textile Connect blev istället digitalt och rekordmånga anmälde sig. Hela 541 digitala möten ägde rum.
– Det gick superbra. Vi blev överraskade av alla anmälningar som kom in från hela Europa – inköpare och leverantörer av textil från runt 30 länder, berättar Elin Berlin, affärsrådgivare hos EEN.
Och istället för de 15 inköpare som de hade räknat med att få med till det fysiska eventet deltog nu hela 85 stycken, varav ungefär hälften svenskar. Lägg där till 500 deltagande leverantörer.
Lina Sporre Radell, som driver företaget Training for pregnant designar och säljer träningskläder för gravida, och var en av alla svenska deltagare och inköpare.
– Jag letar efter en ny leverantör och vill ha en närmare i Europa. Jag har tidigare haft en i Kina.
Lina har letat ett tag och var bland annat med på ett fysiskt matchmaking-event i Riga förra året. Nu tog hon tillfället att delta digitalt istället.
– Det var väldigt effektivt och man kom snabbare rakt på sak. Inte så mycket lull-lull som när man ses fysiskt. Visst kan det också vara trevligt, men detta blir mer fokuserat.
Lina deltog under tre dagar och hade totalt 18 möten. Fyra av dessa leverantörer fortsätter hon att diskutera med.
– Min kommande leverantör kan säkert finnas bland dessa och jag kommer absolut att delta igen om det blir fler tillfällen.
Rui Sousa representerade ett portugisiskt företag som producerar textil heminredning och han deltog i eventet för att erbjuda företagets produkter och tjänster.
– Ett utmärkt initiativ – och kostnadsfritt – med verkliga möjligheter till partnerskap och internationella affärer, säger Rui.
Elin Berlin på EEN ser att en ganska stor skillnad mellan att hålla fysiska och digitala event är att deltagarna lättare hakar på de digitala.
– De slipper att resa och det är en låg tröskel att anmäla sig. Vi märkte även att deltagarna var mycket mer aktiva digitalt redan innan eventet. De har skickat totalt 9 000 meddelanden mellan sig, vilket visar på mycket kommunikation.
Ingrida Braziuniene, EEN-kollega på Kaunas Chamber of Commerce i Litauen, håller med:
– De litauiska företagen sa att det var väldigt bekvämt att delta hemifrån. Sådana här möten är verkligen effektiva, eftersom de började kommunicera via mejl samma dag efter mötet – och jag vet att många av mina företag redan har fått förfrågningar om att skicka prover.
Det litauiska företaget Onedress producerar dam- och barnkläder och instämmer med Ingrida och säger att Textile Connect var ett utmärkt event ”utan gränser” som gjorde att företag från olika länder kunde kommunicera på ett snabbt sätt, även under karantän.
– Tekniskt fungerade det utmärkt, det var väldigt enkelt att delta i videomötena, säger Ingrida Biržienė, ägare av Onedress.
Är du intresserad av att komma i kontakt med någon av textil-leverantörerna som deltog i eventet? Kontakta oss på EEN! Vi kan även komma med tips på digitala matchmakingevents inom andra sektorer.
