Så lyckas du sälja på Amazon – åtta tips!
Vill du öka omsättningen och lyckas internationellt? Det är många företagares stora dröm! Entreprenören Anna Nordlander har gjort det – mycket tack vare Amazon.
Anna Nordlander är en av landets främsta Amazon-experter. Hon kom i kontakt med Amazon 2012, när hon började jobba extra för en gammal kursare som startat bolaget The Friendly Swede. Två år senare blev hon VD för företaget och dubblade deras omsättning under hennes två år som VD, enbart via försäljning på Amazon.
Arne Andersson är nordisk e-handelsrådgivare hos PostNord och liksom Anna en av få som haft koll på Amazons satsningar i flera års tid.
Här är åtta av deras tips för att lyckas sälja på Amazon
1. Förstå Amazon
– Nummer ett är att förstå vad Amazon är och hur det fungerar – innan du börjar sälja där, säger Arne Andersson och fortsätter:
– Amazon är uppbyggd som två delar. Amazon.com – Amazons egen butik och så en ytterligare del, din egen säljsida. Dessa delar passar olika typer av företag. Om ditt företag har en mängd återförsäljare i dag som du inte vill konkurrera med genom en egen säljsida på Amazon, kan du sälja partier till Amazons butik. De blir alltså en ny återförsäljare. Här gäller det att välja strategi.
2. Kom igång!
Nu är det klart att Amazon kommer till Sverige. Nyttja de fördelar som redan finns med Amazon – det är bland annat ett lätt sätt att expandera internationellt. Du har hela strukturen uppbyggd och kan rida på någon annans varumärke. Infrastrukturen finns redan, du får hjälp och kan erbjuda en lagerlösning som funkar. Och om du är duktig syns du – du får mer eller mindre gratistrafik, säger Anna Nordlander.
3. Bestäm dig för marknad
– Som alltid vid internationella satsningar frågar sig många: Ska jag skjuta brett över många länder eller fokusera på ett? Själv tror jag att det är bättre att fokusera på färre än fler och fråga dig var du har den största potentialen, säger Arne Andersson.
– Om du exempelvis bestämmer dig för den japanska marknaden kan du titta på den japanska Amazon-sajten. Du får en tydlig bild av dina konkurrenter och hur de agerar. Det är lätt att göra research. Här gäller det också att läsa på kring de legala bitarna. Det finns många organisationer som kan hjälpa till och detta är inga stora hinder, men du måste få en grundläggande förståelse, säger Anna Nordlander.
4. Avsätt tid för uppstart
– Underskatta inte förberedelsetiden. Det krävs resurser för en satsning på Amazon, säger Arne Andersson.
– Det finns otroligt mycket information online om hur du går tillväga för att starta upp. Om du har möjlighet att plocka in någon eller några som redan har gjort resan förut är det självklart att föredra, men för den som har tid att lägga finns all kunskap gratis på nätet, berättar Anna Nordlander.
5. Se fördelarna som mindre
– Amazon är ett utmärkt alternativ för mindre entreprenörer. Som ny e-handlare kan det se väldigt tomt ut om du bara har en produkt i din egen webbshop. Med Amazon spelar det ingen roll om du bara säljer en produkt – om det är rätt produkt. Du har en kortare startsträcka till försäljning, säger Anna.
6. Anpassa dig
– Ett vanligt misstag är att många tror att Amazon är som vilken annan säljkanal som helst. Men det krävs en hel del anpassning. Amazon har en mängd krav och riktlinjer. Exempelvis att du måste svara kunderna inom 24 timmar oavsett dag på året. Produktsidorna måste se ut på ett visst sätt, annars kan du få en varning och ditt konto kan stängas ned om du inte justerar, berättar Anna.
7. Tänk alltid på kunderna
– Hela Amazon är uppbyggt med fokus på kunderna. Här är kundservice och recensioner otroligt viktigt. Får du en dålig recension ligger den där och du måste hitta sätt att undvika det. Det är också väldigt svårt att få recensioner på Amazon i dag, vilket leder till att du inte bara kan skicka ett tack till kunden efter försäljning och be om en produktrecension. Här måste du jobba smartare för att få återkoppling. Återkoppla också om du får värdefull feedback från kunderna. Om de önskar en större storlek så ta det vidare till er produktutveckling och berätta sedan för kunden hur det har gått med önskemålet. Sådant vinner ni på, tipsar Anna.
8. Lägg inte alla ägg i Amazon-korgen
– Tänk också på att du inte äger kunden – Amazon gör det. Men med rätt produkt eller produkter så är Amazon verkligen värt att satsa på. Vill du exempelvis vara på den amerikanska marknaden där cirka 50 procent av all onlinehandel sker via Amazon har du inte råd att inte vara där. Men lägg inte alla ägg i Amazon-korgen. Se det som en möjlig kanal att nå dina kunder.
Står du inför en satsning på Amazon? Hör gärna av dig till ditt lokala EEN-kontor för hjälp med vägledning, strategi och kontakter.
Artikeln är hämtad från EEN i Jönköpings hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
