Natek tog språnget ut i världen
Natek Power System Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är Älmhultsföretaget som tillverkar strömförsörjningsprodukter åt försvarsmakter. Genom deltagande i ett tillväxtprogram som arrangerades av Almi i samarbete med Enterprise Europe Network och Business Sweden har de växlat upp och genomför nu en omfattande exportsatsning i fem steg.
– Efter Skandinavien är det nu Baltikum, Europa, Asien och USA som står på tur, berättar Mikael Renegård, VD.
Natek Power System har funnits i drygt 25 år och har sin produktion i Älmhult. Inriktningen är strömförsörjningsprodukter åt försvarsmakten. 2017 bröt sig företaget loss från tidigare ägare HP Tronic Group. En trio med Mikael Renegård i spetsen tog över ägarskapet. Förändringen innebar också en rejäl nystart.
– Det var en avgörande vändpunkt. Vi gjorde en analys av vilka produkter som företaget utvecklat under de här 25 åren. Man kan säga att vi dammade av hyllorna och kollade vilka produkter som vi har och vilka som kommer fungera på nya marknader. Det ledde fram till många bra idéer, berättar Mikael.
Exportsatsning i fem steg
Strategin för Natek blev att fokusera på ett antal produkter och rikta blickarna mot den internationella marknaden. För detta ändamål valde Natek att delta i ett tillväxtprogram med fokus på export.
– Det har varit mycket värdefullt för vår exportsatsning. Bland annat har vi fått hjälp med att skapa nätverk och kontakter.
Natek har utarbetat en femårig exportstrategi.
– 2019 var startskottet med sikte på 2024. Exportsatsningen sker i fem steg. Först Skandinavien, därefter Baltikum, sedan Frankrike och övriga Europa, fjärde steget omfattar Asien med Indien och Australien i spetsen och avslutningsvis handlar det om USA och Kanada.
Arbetet har redan gett resultat. Natek växer så det knakar. Från 2018 till 2019 ökade omsättningen från 34 till 42 miljoner.
– Till år 2024 ska vi ha nått 100 miljoner om inte Coronapandemin bromsar oss för mycket!
Spännande resa
Det är en spännande, expansiv resa som Natek inlett och Mikael konstaterar att Almi, Enterprise Europe Network och Business Sweden varit med och bidragit till att öppna upp de nya marknaderna.
– De är duktiga på nätverksskapande. Jag kan rekommendera andra företag att delta i deras tillväxtprogram.

Mikael Renegård, VD NATEK