Hur maxar du effekten av ditt deltagande i en virtuell matchmaking?
Affärslandskapet har förändrats drastiskt i och med COVID-19. Att jobba hemifrån har blivit en vardag i hela världen, och företag i alla branscher tvingas tänka om kring hur de ska nätverka, både för att hålla kontakten med kunderna och skapa nya affärer. Digitala matchmaking- och nätverksevent blomstrar i alla sektorer. Genom B2Match har även Enterprise Europe Network (EEN) anpassat sina tjänster och framgångsrikt flyttat sin B2B-matchmaking till digitala on-line plattformar.
Hur får du som företagare ut det mesta från EENs vitruella matchmakingevent?
Registreringsprocessen: gör ett gott intryck
- Kontakta din Enterprise Europe Network-arrangör: Våra affärsrådgivare hjälper dig kostnadsfritt att navigera plattformen för att sedan kunna delta på ett optimalt sätt som passar just dina behov.
- Skapa en tydlig och attraktiv beskrivning av din organisation med uppdaterad kontaktinformation och om möjligt ett professionellt foto.
Skriv en bra företagsprofil
- Skriv en tydlig företagsbeskrivning.
- Fyll i din "Market Place" och beskriv tydligt vad du och ditt företag både erbjuder och söker: handlar det om produkter eller tjänster? Vilka då? Berätta vad just du är ute efter.
- Registrera din ”Area of Activity” väl så att andra lätt kan hitta dig genom plattformens sökningsverktyg.
- Anmäl dig till de planerade aktiviteterna (presentationer, rundabordssamtal, matchmaking) som du är intresserad av.
- Ladda ner B2Match-applikationen till din iPhone eller Android (finns där appar finns).
Skapa kontakt före eventet & boka in dina möten
- Gå igenom deltagarlistan med sökverktyget i plattformen.
- Kontakta och diskutera med intressanta deltagare genom det smarta meddelandeverktyget som finns på plattformen före bokning av möten. Detta gör att du snabbare kan komma till saken under ditt möte med företaget, som dröjer max 30 minuter.
- Boka själv in möten med andra deltagare
- Acceptera eller avböj mottagna mötesförfrågningar, enligt dina intressen, så att möten blir inbokade i din agenda.
- Planeringsverktyget skickar sedan din egen agenda, som tar hänsyn till både dina inbokade events och föreläsningar, och dina mötespartners egna almanackor.
Avsätt tid för eventet
- Blockera tid i din egen kalender för hela evenemanget: B2B-möten, presentationer och nätverkande. Se även till att vara närvarande på dina inbokade möten.
Följ upp dina nya kontakter
- Ta tillfället i akt medans eventet fortfarande är färskt i minnet! Följ upp i dina nya nätverkskontakter. Du får en större R.O.I. för ditt deltagande om du agerar snabbt.
Inom tre dagar efter eventet är det viktigt att:
- Skicka ett snabbt tack via e-post och att fortsätta påbörjade diskussioner och möjligtvis boka in fler ”möten”.
- Lägg till kontakter på LinkedIn.
- Hänvisa till eventet i ett personligt meddelande
- Kolla över dina anteckningar och se till att du är tillgänglig för att delta i eventuella möten/samtal som du planerat in under eventet.
- Skicka in undersökningen som du får i efterhand för att ge feedback om ditt intryck av eventet och dina möten.
