Unikt tryck med växtceller
Podcastaktuella Flora-L Design om hållbarhet, växtpassion och lyckade internationella
samarbeten.
Flora- L Design Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. består av forskning- och designtrion Judith Lundberg-Felten, Delphine Gendre och Melissa Roach som skapar unika mönstertryck av växtceller. Bolaget växte ur grundarnas två stora passioner: växtbiologi och textil. Judith, som arbetar som molekylär växtbiolog, märkte att människor tyckte att det var spännande att kika nära på växternas celler genom mikroskop.
- Jag ville dela med mig av upplevelsen jag får som växtbiolog, berättar Judith.
Under en syjunta med forskningskollegorna Delphine och Melissa började bolaget att formas i tanken. Tänkt om växtcellerna kan bli mönster på tyg?
Personlig kontakt
Idag har Flora- L Design återförsäljare på flera ställen i Sverige och har med hjälp av Enterprise Europe Network (EEN) inlett samarbeten med två familjeägda tillverkare i Litauen, två företag som kunde identifieras genom EEN:s tjänster som bl.a. innefattade en affärsresa till mässan Baltic Fashion & Textile. Ett viktigt kriterium var att använda lin som är ett miljövänligt alternativ eftersom materialet kräver mindre vatten och kemikalier i tillverkningsprocessen.
- För oss var resan jätteviktig. Vi har ett annat kundsegment och tillverkar därför produkterna i ett mindre antal per mönster, säger Judith som berättar att samarbetet går smidigt och att hon har personligt kontakt med tillverkarna.
- För ett startupbolag kan det vara utmanande att veta hur man ska tackla frågor som rör hållbarhet och cirkularitet, det kan lätt bli för stort. Jag tycker Flora-L är en god förebild som börjat med att ta tag i sådan i värdekedjan som de själva har kontroll över, som val av leverantörer. Bolaget har varit hårda i sina krav gällande leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv, vilket också gjorde mitt uppdrag att hitta rätt leverantörer till en större utmaning. Därför känns det extra kul att samarbetena fallit väl ut och flera kan ta del av det som döljer sig i våra växter genom Flora-L:s produkter, säger affärsutvecklaren Peter Bäckström.
Bolaget har i dagarna släppt en podcast, Flora and friends, där Judith intervjuar experter och växtintresserade över hela världen för att upptäcka växternas gåtfulla värld. Bolaget är också aktuellt i utställningen The Garden of Loss & Triumph som arrangeras av konstnärsnätverket Art Aviso. Flora-L Design kommer i samband med utställningen ha en digital vernissage på deras hemsida.

Foto av fotografen Malin Grönborg