
Hälso- och hygienprodukt företaget Beconfident ökar sin export
Det senaste året har Beconfident Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., ett skånskt företag som skapar produkter för personlig vård – de flesta för tandblekning och munhygien, haft en stor tillväxtresa. Företaget har utvecklat sin profil, utökat produktionen och antal anställda. Beconfident har också lyft sin internationella försäljning genom att sätta tänderna på marknader utanför Sverige med hjälp av Invest in Skåne och deras EEN-kontor.
Företagets senaste framgång förkroppsligas förmodligen bäst av dess nya huvudkontor, som kommer att rymmas under ett tak: företagsverksamhet, logistik, kundsupport, förpackning och all produktion. Att få in produktionen internt var ett viktigt steg som inkluderade att inrätta ren rum med klass 8 klassificering. Enligt Torvald Ramsten, företagets försäljningsdirektör för Europa, krävdes inte de höga produktionsstandarderna men de är fortfarande viktiga för Beconfidents långsiktiga plan.
– Vi vill ha större kontroll och högre kvalitet på både produktion och service samt erbjuda mer skräddarsydda produkter. Vi vill också framstå som ett tydligt svenskt och europeiskt alternativ som både utvecklar och producerar egna produkter i egen regi, förklarar Torvald.
Ett år med ökad synlighet
Beconfident har byggt upp sin marknadsnärvaro sedan 2012.
- Vi började med att sälja peroxidfria tandblekningsprodukter, säger Ramsten, men vi säljer nu även elektriska tandborstar av hög kvalitet, multifunktionella blekningstandkrämer, tandställning, akneprodukter och andra hudvårdsprodukter.
Beconfident’s fokuserar främst på de nordiska och europeiska marknaderna, med apotek som huvudsakliga försäljningskanaler. Ramsten uppskattar att cirka 65 % av Beconfidents försäljning är export. Han nämner företagets egna direktkontakter för en del av dess internationella försäljning, men ger också kredit till Invest in Skåne. Den officiella byrån för att främja handel och investeringar i regionen hade försett Beconfident med kontakter med potentiella exportpartners, även om dess relation med företaget var helt ny.
Samarbetet med Invest in Skåne/EEN
Enligt Ramsten hjälpte Invest in Skåne Beconfident att få kontakt med personer som kunde introducera företaget på nya marknader, de levererade gedigen data och rapporter som stöd för att skapa strategier samt vägledning om exportsubventioner företaget kunde ansöka om.
En stor del av Invest in Skånes hjälp kom från deras Enterprise Europe Network (EEN) kontor. EEN är det största nätverket i sitt slag och hjälper små och medelstora företag, genom råd, expertis och kontakter, som vill växa på internationella marknader.
- EEN har försett oss med intressenter, säger Ramsten, vilket har varit till stor hjälp och även praktiskt stöd för att utveckla kontaktpersoner med till olika prospekt.