Sverige

Innovativa idéer får stöd att utvärdera sin marknadspotential

Ronnie Bergström, skaparen bakom produkten Rock Solid, jobbar till vardags som hamnarbetare i Sundsvalls hamn. Han ville göra något åt problematiken med löpande skador på asfalten i hamnen som ledde till störningar i det dagliga arbetet. Då föddes idén till Rock Solid. Ronnie och företaget Inventhor utvecklade tillsammans en robust platta av stål och betong. Produkten används för att förstärka ytor som används vid containerlagring där slitaget av asfaltsbeläggningen är högt. Produkten är dessutom enkel att installera och ökar livslängden på asfaltsbeläggningen avsevärt.

Behovet var alltså konstaterat och en lösning fanns på plats. Men hur skulle de ta denna produkt ut på marknaden? Ronnie kontaktade EEN för att få hjälp. Med hjälp av LTU Business, partner i EEN Sverige, verifierade metod Innovation Due Diligence (IDD) kunde EEN-teamet hos LTU Business stötta Ronnie med nästa steg, nämligen att identifiera kunderna och konkretisera sina säljargument etc. Med sig fick även Ronnie en konkret lista på aktiviteter som behövdes göra för att framgångsrikt kunna lansera produkten på marknaden.

- Den hjälp jag fick att framför allt strukturera upp mina tankar och få insikt om vad som behövdes vara på plats för att kunna ta nästa steg i processen för att lansera produkten var ovärderligt, säger Ronnie Bergström. Jag lärde mig otroligt mycket och kan verkligen rekommendera EEN och deras process IDD4SME för att utvärdera marknadspotentialen i en ny innovation eller tjänst, avslutar Ronnie.

- Nästa steg för Ronnie forutom priskalkylen är att ta fram ett bra säljmaterial och få sin första kund på plats som kan testa produkten i skarpt läge, säger Katharina Saalo, EEN-rådgivare hos LTU-business.

EEN erbjuder kostnadsfri rådgivning och coachning till små och medelstora företag som vill stärka sitt innovationsarbete och växa internationellt. Hör av dig till oss om du vill ta nästa steg!