Framgångsrika IP-strategier för små och medelstora företag

Den 31 januari höll Enterprise Europe Network (EEN)/Almi Jönköping ett webinar om IP-strategier för export, där experter från Bergenstråhle och representanter från företaget Miyo delade med sig av sina erfarenheter och råd. Här är några av de viktigaste punkterna från webinaret.
Vikten av IP-strategier
Helena Dädeby, rådgivare på EEN/Almi Jönköping, inledde webinaret med att betona vikten av att ha smarta strategier för immateriella tillgångar (IP) och företagshemligheter. Hon betonade att företag behöver skydda sina varumärken, patent och design för att kunna expandera internationellt.
Expertinsikter från Bergenstråhle
Kristina iLunden och Kristin Serlow från Bergenstråhle delade med sig av sina insikter om hur företag kan skydda sina immateriella tillgångar. De betonade att varumärken kan vara mycket mer än bara ett företagsnamn – de kan inkludera logotyper, produktnamn och till och med färger och 3D-varumärken. De påpekade också vikten av att skydda företagshemligheter genom avtal och sekretessavtal.
Kristina och Kristin rekommenderade att företag gör en noggrann research innan de expanderar till nya marknader. Det är viktigt att se till att varumärken och andra tillgångar är skyddade i de länder där företaget planerar att verka.
Praktiska råd från Miyo
Louice och Kristoffer från företaget Miyo Shoes delade med sig av sina erfarenheter av att skydda sina innovationer. De började med att varumärkesskydda Miyo-namnet och logotypen på sina viktigaste marknader och registrerade flera domännamn. De valde att använda design- och mönsterskydd för att bevara sina företagshemligheter och undvika att behöva avslöja all information som krävs för ett patent.
Miyo har utvecklat en affärsmodell som fokuserar på licensiering av deras klippteknik till etablerade varumärken. De betonade vikten av att ha en stark IP-strategi för att kunna pitcha och presentera sin innovation till potentiella licenstagare.
Avslutande råd
Webinaret avslutades med en diskussion om vikten av att tänka efter före och att ta hjälp av experter. Kristina och Kristin betonade att företag bör ha en plan för sina immateriella tillgångar och att det är viktigt att göra rätt från början för att undvika kostsamma misstag senare.
För företag som vill lära sig mer om IP-frågor rekommenderades PRV:s hemsida som en bra resurs. Just nu finns även möjlighet att söka medel ur EUs IPO-fond för att minska kostnaderna för varumärke, design och patent. Mer information finns här: Sök EU-bidrag från EUIPO:s SMF fond - PRV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.