│Sverige

Stockholmsbaserat hållbart modemärke expanderar genom online match-making event

Wendy Heijne lanserade sitt företag Studio Heijne under 2015, som fungerar både som ett modemärke och en tjänsteleverantör av en mer hållbar, måttsydd mode­lösning på beställning.

Hennes kollektioner består nästan helt uteslutande av naturliga tyger, som anpassas efter kundens mått och produceras endast vid beställning – vilket är ett steg mot en mer hållbar modell inom modebranschen.

studio heijne bild 2

Wendy tog kontakt med EEN i Stockholm för att få hjälp med att hitta nya affärspartners. EEN kollegorna på SHK informerade henne om det årliga online Textile Connect matchmaking-eventet och hjälpte henne att skapa en profil på den digitala plattformen. Under eventet, knöt hon kontakt med tio andra deltagare och hade online möten med dem.

Två av dessa kontakter, en från Litauen, en från Rumänien, visade sig vara intressanta för en vidare dialog och ledde till samarbetsavtal med båda företagen. Dessa företag har blivit samarbetspartner och leverantörer som uppfyller de krav på en mer hållbar och flexibel produktion.

“Jag samarbetar med noggrant utvalda producenter som passar både mitt eget varumärke och andra modeföretag jag stöttar – med fokus på flexibel och hållbar produktion säger Wendy.

Dessa kontakter som förmedlades av EEN:s matchmaking tillät henne att utöka tjänster till företag, både när det gäller produktion av olika typer av plagg och kundanpassade lösningar.

“Med dessa partners har jag möjligheten att utveckla fler typer av produkter, vilket ger både flexibilitet och möjlighet till innovation. Samarbetena kommer att vara en viktig del i mitt arbete framåt, där jag fokuserar på att erbjuda skräddarsydda lösningar på ett skalbart och hållbart sätt” förklarar Wendy.

Wendy ser positivt på att delta i kommande Textile Connects match-making event för att vidareutveckla sin verksamhet och sina affärslösningar, och för att hjälpa fler varumärken att ta steg mot en mer hållbar framtid.