Sverige

Från data till artikel med AI-hjälp

Journalistik går att automatisera, åtminstone den som bygger på data. Artiklar och notiser om allt från börsnyheter, undersökningar, klimat, sport, musik, film ochväder behöver inte nödvändigtvis skapas av människor för att bli läsbara. Datadriven, AI-bearbetad, journalistik kan dessutom bli så billig att producera att mycket lokal information som idag inte täcks av andra medier kan nå läsarna. Om man därtill kopplar en smart annonsplattform så finns där en helt ny affär. Och den går att lansera internationellt – det är bara att byta språk i AI-bearbetningen.

Ungefär så tänkte företaget Robonews (http://robonews.se/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster), grundat av en rutinerad journalist och en professor i kognitionsvetenskap med AI-expertis. De testade idén i liten skala med svenska sportnyheter - robosport.net/svlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som refererar samtliga fotbolls- och hockeymatcher i Sverige, från minsta pojk- och flicklag upp till Allsvenskan och SHL - och kom snabbt fram till att det fanns fog för optimism. För att kunna skala upp plattformen till något som skulle fungera kommersiellt på flera internationella marknader krävdes mer pengar.

Tillsammans med Enterprise Europe Network arbetade man fram en plan att först söka Vinnovas utlysning ”Innovativa Startups”, och därefter jobba vidare med internationaliseringen. Ansökan bollades mellan företaget och EEN i Kista några varv innan den skickades in. EEN:s feedback mot ansökan var bitvis tuff, men resulterade till slut i ett beviljat projekt på 300 000 kronor. Parallellt med Vinnovaansökningen förde företaget också diskussioner med potentiella investerare. Det positiva utfallet från ansökan underlättade givetvis förhandlingen.

- Det faktum att Vinnova beviljat vårt projekt gav oss mer trovärdighet i investerardiskussionerna, och dit hade vi inte kommit utan stödet från EEN, berättar Lennart Svanberg, marknadsansvarig på Robonews.

Sedan dess har affärsmodellen förfinats och kundkretsen har vidgats till att även innefatta befintliga nyhetsredaktioner som vill låta sina journalister fokusera på unika reportage och storys. Robonews planerar att lansera sin nyhetsrobot i sommar, och räknar med att inom ett år omsätta uppåt 10 miljoner kronor.

- Marknaden kan växa exponentiellt då vi går ut globalt på många språk, säger Lennart Svanberg.

Vill du också komma i kontakt med EEN på RISE? Klicka här för att kontakta några av våra rådgivare.