Sverige

Ett skepp kommer lastat med dolomit- med hjälp av Enterprise Europe Network

LKG Krossprodukterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster ligger vackert beläget strax utanför Herrljunga. Företaget startades 1964 och sedan 1984 driver nuvarande ägaren Kent Lennartsson verksamheten. Det var när företaget behövde en ny leverantör av bergarten dolomit de sökte kontakt med affärsnätverket Enterprise Europe Network (EEN).

LG krossprodukter har en egen bergtäkt men importerar och förädlar även olika bergarter till bland annat dekor- och terrazzosten. Företaget drivs av Kent Lennartsson och har ytterligare två anställda.

- När vi fick chansen att köpa tog vi den, jag är uppväxt med verksamheten, berättar Kent Lennartsson, VD.

Ställdes inför utmaningar

Under året ställdes företaget inför nya utmaningar då en av dess leverantörer gav en konkurrent ensamrätt på dolomit. Det gjorde det svårt att tillgodose de egna kundernas behov. Dolomit är ett mineral som framförallt används till dekorsten i trädgårdar. Stenen kommer i större block som krossas och tumlas hos företaget innan den är klar för leverans.

- Mindre företag har ofta begränsade resurser, både i form av tid och pengar, när de behöver hitta en ny leverantör i ett annat land. Företaget behöver fokusera på sin kärnverksamhet och få bra extern hjälp i god tid för att kunna fortsätta sina leveranser, särskilt i en hårt konkurrensutsatt bransch, säger Seymur Badirkhanov, EEN-rådgivare hos Business Region Göteborg.

Förfrågan till marknadsledande leverantörer

I en marknadsanalys framkom det vilka länder som är marknadsledande inom segmentet och Seymur kunde då men hjälp av nätverkets kollegor i respektive länder få kontaktuppgifter till potentiella leverantörer. Förfrågningar skickades ut till Polen, Egypten och Turkiet. Efter att offerter och varuprover från de tillfrågade leverantörerna inkommit föll valet på en leverantör från Turkiet, med vilken företaget tecknade avtal under hösten. I december 2019 anlände den första containern med dolomit till hamnen i Göteborg.

- Det var rätt färg och kvalitet på den stenen, precis så vi vill ha den, säger Kent.

- Jag är mycket nöjd med hjälpen jag fick. Med Seymurs hjälp kunde jag fortsätta leverera produkter med bra kvalitet och konkurrensmässigt pris till mina kunder, säger Kent.

Fortsatt utveckling och större fokus på marknadsföring

Med en ny stabil leverantör som levererar med kvalitet och till ett konkurrensmässigt pris är sortimentet komplett igen. Nu tittar Kent framåt och ser vilka delar man kan förbättra ytterligare.

- Det är en bransch med hård konkurrens så man behöver hela tiden se över sin verksamhet berättar Kent.

Han är inte främmande för att anpassa och utöka sortimentet samt titta på olika vägar att köpa in produkterna. De kommer även titta över hur vi arbetar med marknadsföring framöver.

- Vi behöver ha fortlöpande kontakt med våra kunder, det är något jag har lärt mig under alla mina år i branschen, fortsätter Kent.

Behöver ditt företag stöd att komma ut på nya marknader? Letar ni efter nya affärskontakter? Kontakta ditt regionala EEN-kontor så hjälper vi dig!

Seymur Badirkhanov, Enterprise Europe Network och Kent Lennartsson, LKG Stenkross