Sverige

Driver du hotell eller restaurang? Jobbar du med mat eller dryck? Tänk mer som en italienare, det lönar sig.

- Att attrahera kunder som en italienare handlar om att skapa en upplevelse som känns autentisk, personlig och engagerande, säger Henrik Rugolo, ägare till Frägsta Hälsingegård i Forsa, Hälsingland. Född och uppvuxen i Italien och flera år i restaurangbranschen i Rom vet han vad han pratar om.

Henriks tips för att locka flera personer till din verksamhet:

  • Var dig själv, låtsas inte vara något annat. Italienare är personliga och det lockar besökare.
  • Kvalité är viktigt för italienare. Satsa på de bästa råvarorna och god service. Besökarna kommer tillbaka och sprider goda ord om din verksamhet.
  • Italienare är kända för sin bransch- och yrkesexpertis. Fördjupa dig i ditt affärsområde. Lär dig detaljer och var redo på att svara på frågor t.ex kring ingredienser, ursprungsland osv.
  • Använd visuella hjälpmedel för att visa upp dina produkter och tjänster. Satsa på storytelling när du presenterar dina affärer.

Alla vill få en upplevelse och italienare är inget undantag. Skapa en upplevelse som går bortom att bara köpa dina produkter eller tjänster. Skapa en atmosfär som känns autentisk, använd dofter och smaker som associeras med ditt utbud och skapa en unik upplevelse som kunderna kommer att minnas.

– Vi hälsar alltid gästerna välkomna vid dörren där vi skakar hand. Vi öppnar dörren och står där också när gästerna går hem. Det är vårt varumärke och där visar vi omtanke och tacksamhet till våra kunder, berättar Henrik.

Lär dig mer! Under hösten 2023 planerar EEN på Almi Mitt och EEN på Almi Örebro en affärsresa till Italien. Kontakta oss om du vill veta mer:

Heli Blomberg, heli.blomberg@almi.se, rådgivare internationella affärer, Enterprise Europe Network/Almi Mitt Västernorrland

Sandra Festin, Sandra.Festin@almi.se, rådgivare internationella affärer, Enterprise Europe Network/Almi Mitt Jämtland Härjedalen